Xylitol a erythritol – sladidla s opravdovou chutí cukru

Suroviny

Xylitol a erythritolXylitol a erythritol jsou náhrady cukru s nižší až nulovou energetickou hodnotou a nízkým až nulovým glykemickým indexem. Jejich využití při hubnutí se tedy přímo nabízí.

 

Mezi jejich další výhody patří chuť téměř identická s cukrem, pozitivní vliv na střevní mikroflóru a prevence zubního kazu.

 

 

 

Ještě donedávna bylo problematické je sehnat a navíc byly nabízeny za neúměrně vysokou cenu.

Xylitol a erythritol patří mezi takzvané alkoholické cukry, někdy také nazývané jako polyoly a určitě je znáte už dlohou dobu jako běžnou součást žvýkaček.

V poslední době na ně můžete narazit v lékárnách, obchodech se zdravou výživou a supermarketech vedle známých sladidel, jako jsou aspartam, stevie nebo sukralóza.

Xylitol a erythritol mají mezi sladidly několik výhod a samozřejmě také pár úskalí. Pokud vám nevyhovuje chuť stevie nebo aspartamu a hledáte způsob slazení, který se obejde bez negativní dochuti ,,ocasu”, měli byste jim dát šanci. Navíc je můžete využít také v jídelníčku dětí.

 

Co to vůbec jsou alkoholické cukry?

Alkoholické cukry, někdy nazývané také polyoly, přes svůj název neobsahují žádný etanol. Vyskytují se přirozeně v některých druzích ovoce a zeleniny.

Mezi nejvýznamnější zástupce alkoholických cukrů patří:

  •  Xylitol
  • Erythritol
  • Sorbitol
  • Maltitol
  • Mannitol
  • Laktitol

Jejich výhodou je nižší energetická hodnota a nízký glykemický index. V některých případech dokonce hladinu cukru po jídle neovlivňují vůbec.

Mezi další benefity můžeme počítat preventivní působení proti zubnímu kazu, protože potlačují růst nežádoucích bakterií v ústech. Tento efekt má zejména xylitol, erythritol a sorbitol.

Studie tady a tady

Neméně významnou vlastností je jejich prebiotický vliv, protože vyživují probiotickou střevní mikroflóru stejně jako vláknina ve stravě.

Studie tady

 

Má jejich používání nějaká úskalí?
U citlivých jedinců můžou způsobit nadýmání a průjmy, zvláště při vyšších dávkách. Vyhýbat by se jim měli ti, kteří trpí syndromem dráždivého tračníku.

 

Xylitol

Xylitol

Xylitolu se někdy říká také březový cukr. Má podobnou sladivost jako cukr, ale o 40 % nižší energetickou hodnotu.

Zatímco řepný cukr dodává v 1 gramu 17 kJ, u xylitolu je to jen 10 kJ/1 g.

Výhodou xylitolu je jeho nízký glykemický index (GI). U klasického cukru musíme počítat s GI 70, u xylitolu činí tato hodnota jen 7.

U některých lidí může xylitol ve větších dávkách způsobit nadýmání nebo průjmy. Na tento typ sladidla je vhodné přecházet pomalu z menších dávek tak, aby se měl organismus šanci přizpůsobit.

Z dlouhodobého hlediska je u xylitolu bezpečná denní dávka až 50 g/den bez výskytu vedlejších účinků.
Studie tady

 

Erythritol

Erythritol

Vyskytuje se přírodně v některých druzích ovoce a houbách. Stejně jako xylitol nemá žádnou negativní dochuť.

Narozdíl od xylitolu je jeho energetická hodnota nulová a hladinu krevního cukru nezvyšuje vůbec. Jeho glykemický index je tedy považován za nulový. Nejsou dokonce popisovány ani negativní účinky na trávení ve smylu nadýmání a průjmu. Jediné známé negativní dopady se můžou projevit jako žaludeční reflux (pálení žáhy).

Nicméně i v případě erythritolu byste měli začínat s nižší dávkou a s množstvím to nepřehánět.

 

 

Při hubnutí se tedy zatím zdá být výhodnější použití erythritolu než xylitolu, bude ale záležet na vaší vlastní zkušenosti.

 

Recepty s využitím xylitolu nebo erythritolu:

 

Lehký tvarohový koláč

Dýňové muffiny bez cukru

Ovesné cookies s brusinkami

 

Kde koupit?

Firem, které nabízejí xylitol a erythritol je celá řada.

Můžete je koupit v prodejnách se zdravou výživou, DM drogerii, Teta drogerii, v supermarketech a na e-shopech.

Facebook