Veganský sýr při hubnutí?

Recenze

Vegansky_syr

Sortiment veganských výrobků se v obchodech rychle rozrůstá a vás možná napadne, jestli by bylo možno některými z nich vylepšit stávající redukční jídelníček.

Podívejme se na veganskou alternativu sýra prodávaného pod značkou Tudlee (výrobce Tany, Česká republika). Výrobek je zcela správně označen ,,slices”, tedy plátky, nikoli ,,sýr”. O mléčný výrobek se totiž nejedná.

Zákazníka na obalu jistě zaujmou adjektiva jako ,,gluten free”, ,,dairy free”, ,,soy free” a další. Znamená to ale, že je zrovna tato veganská náhrada sýra zdravější? Jak se liší od klasického sýra? A je to dobrá volba při hubnutí?

 

Složení výrobku:
Pitná voda, kokosový tuk, modifikovaný škrob, jedlá sůl, provensálské bylinky, aroma, stabilizátor xanthan, barvivo karoteny.

Cena: přibližně 35 Kč

Vegan_syr_slozeni

 

Už jen z prvního pohledu na výčet syrovin vám asi bude jasné, že tady platí heslo: ne všechno, co je veganské, musí být automaticky zdravé.

Zjednodušeně řečeno se jedná o kokosový tuk vyztužený škrobem, mírně obarvený a navoněný.

Složení kokosového tuku není úplně příznivé z hlediska typu mastných kyselin, což nevadí až tolik u veganů, kteří nasycených mastných kyselin (SAFA) obecně tolik nekonzumují, ale u lidí se smíšenou stravou už by pravidelný přísun dalších SAFA mohl být nežádoucí.

Více o kokosovém tuku a jeho vlivu na zdraví najdete tedy

Nutriční hodnoty ve 100 g sýra Eidam se 30% tuku v sušině a veganské alternativy sýra:

Sýr Eidam 30% tuku Veganská alternativa Tudlee
Energie(kJ)  1105 1251
Bílkoviny (g)  29 0.2
Tuky(g)  16 25
Sacharidy(g)  1.2 18

Ať se snažím jakkoli, žádná z nutričních výhod mě nenapadá. Náhrada sýra neposkytuje bílkoviny ani vápník, dvě důležité složky stravy, kvůli kterým sýry jíme a kvůli kterým jim odpouštíme jejich nezanedbatelné množství tuku. Vegan ,,sýr” poskytuje naopak jenom tuk a k tomu ještě zbytečné sacharidy škrobového původu.

 

A je tedy výrobek vhodný při hubnutí?

Porovnejte si nutriční hodnoty obou výrobků a odpověď se nabídne sama: Ne, v žádném případě. Pokud už chcete ,,projíst” 1251 kJ a 25 g tuku, dejte si klasický sýr, může mít 45 % tuku v sušině. Kromě vysokého množství sytivých bílkovin v něm dostanete téměř celodenní doporučenou dávku vápníku. Když si vyberete méně tučný sýr, například zmíněný Eidam se 30 % tuku v sušině, bude mít dokonce o 9 g tuku méně!

O tom, proč jsou důležité bílkoviny při hubnutí se dočtete tady

 

Poznámka:

Ve Spojených státech existuje mnoho druhů veganských alternativ sýrů na bázi ořechů (často kešu, mandle, macadamia). Ty mají aspoň vhodnější zastoupení mastných kyselin v tucích, ořechy dodávají nezanedbatelné množství bílkovin a vápníku. Mají sice vysokou energetickou hodnotu, ale výrobek aspoň dává smysl. U nás jsou veganské ,,sýry” na bázi ořechů v úplném začátku.

Facebook