Je semínková kostka lepší než chleba?

Dotazy

Vicezrnna kostka Lidl

 

Dotaz:

V Lidlu jsem objevila tento druh pečiva. Má název vícezrnná kostka, vyzkoušela jsem ji a chuťově mi vyhovuje. Můžu si ji občas dát? Je při hubnutí vhodnější než klasický žitný chléb?

 

Odpověď:

Máte pravdu, toto pečivo působí na první pohled velmi zdravě. Podívejme se tedy na něj trochu podrobněji.

Z jeho složení vyplývá, že má některé vyhody a některé nevýhody (děkuji za detektivní práci mojí kolegyni Martině Benešové, která složení získala).

Na základě  složení jsem provedla propočet nutričních hodnot.

Poznámka: Přesné hodnoty nezaručuji, protože některé složky nejsou uvedeny v percentuálním množství. Jsou to však ty složky, které výrobce uvádí na posledních místech, tedy je jich tam jen opravdu minimum. Řekla bych, že tak z 95 % procent mi můžete věřit 🙂

 

Složení vícezrnného pečiva

 

Výhody při hubnutí

1.Nízký obsah sacharidů

Semínkové pečivo má méně než poloviční množství sacharidů než klasický průměrný chléb. To se může hodit tehdy, kdy plánujete například oběd s vyšším množstvím sacharidů. Nebo kdybyste chtěli v daný den sníst více ovoce. Semínková kostka k snídani vám pomůže zkompenzovat denní bilanci.

2.Nižší glykemický index

Mezi výhody patří zcela jistě nízký glykemický index a nízká glykemická nálož. To znamená delší pocit sytosti.

Pozitivní je také vyšší obsah vlákniny, ale oproti odhady potom v propočtu na základě složení to zase tak ohromné množství není.

 

Nevýhody při hubnutí:

1.Vysoká gramáž

Kostka se nezdá, ale váží 107 g! (ve srovnání s tím je například kaiserka objemově a na pohled větší, ale váží jen 50g).  Na to je při hubnutí nutno myslet. Pokud ji totiž sníte celou, musíte počítat s tím, že jste si z denního příjmu ,,ukrojili“ 1140 kJ.

2.Vyšší obsah tuku

Díky použitým semínkům (slunečnicové, dýňové a lněné) má výsledné pečivo 5 x více tuku než klasický chleba. Jedná se sice o tuky nenasycené, ale i tak je potřeba tomuto faktu přizpůsobit ostatní zkonzumované potraviny v daném dni.

3.Nízký obsah sacharidů

Nízký obsah sacharidů může být výhodou (viz výše), ale i nevýhodou. Určité množství sacharidů v jídelíčku potřebujeme a není nutno jít do extrémně nízkých hodnot. Viz článek o sacharidech tady.

4.Neznámý obsah soli

Ze složení bohužel nezjistíme nic o obsahu soli v pečivu. Senzorické hodnocení mi však říká, že nízký úplně nebude.

 Porovnání nutričních hodnoty semínkové kostky a žitného chleba na 100g:

semínková kostka žitný chléb
Energie(kJ) 1066 1080
Bílkoviny (g) 10 8.5
Tuky(g) 15 3.3
Sacharidy(g) 20 48
Vláknina(g) 8 6

 

Shrnutí:

Semínkové pečivo si můžete dát i při hubnutí. Využijte jeho výhod ve váš prospěch a pečivo správně zakomponujte do celkového jídelníčku. V daný den si tedy můžete dovolit sníst o něco více sacharidů, ale na druhou stranu trochu více šetřit s tuky.

 

 

Facebook