Odlehčená bramborová kaše

Recepty


Bramborová kaše patří mezi velmi oblíbené přílohy, ale při hubnutí se jí mnoho lidí obává z důvodu vysoké energetické hodnoty. Stejně jako u mnoha podobných receptů záleží na poměru jednotlivých ingrediencí. V případě bramborové kaše na množství másla. Pokud chceme výrazněji snížit energetickou hodnotu bramborové kaše, musíme nahradit část brambor zeleninou. Tento postup byl vyzkoušen s květákem nebo brokolicí. Žádný strach : bramborovo-zeleninová kaše má dokonce výraznější, zajímavější chuť.

**Suroviny :**
|*500 g brokolice nebo květáku (v případě brokolice je to 1 kus, květák musí být menší nebo půlka velkého)
|*500 g brambor určených na přípravu pyré (nikoli nových nebo salátových)
|*sůl, pepř
|*100 ml polotučného mléka
|*40 g másla
|*muškátový květ (asi 1/4 kávové lžičky)

**Postup:**
Brambory nakrájejte na kousky a brokolici nebo květák rozdělte na růžičky. Osolte, zalijte vodou a vařte do měkka (25 -30 minut). Slijte vodu a brambory se zeleninou lehce rozšťouchejte. Ohřejte mléko a vlijte ho do směsi. Přidejte máslo, muškátový květ a rozmixujte ponorným mixérem (pokud nemáte rádi hladkou kaši, stačí vše důkladně rozmačkat a promíchat. Podle chuti dosolte. Tato kaše se hodí nejlépe k opečenému rybímu filetu nebo k přírodnímu plátku kuřecího nebo krůtího masa.

**Porovnání nutričních hodnot odlehčené kaše a kaše čistě bramborové :**
| | odlehčená kaše 100 g |klasická kaše 100 g |
| Energie (kJ) | 339 | 427 |
| Bílkoviny (g) | 3.2 | 1.98 |
| Tuky (g) | 3.66 | 3.4 |
| Sacharidy (g) | 10 | 17 |

Celkové množství kaše je 1100 g. Na 1 porci by nám mělo při hubnutí stačit 100 – 150 g (ženy), 200 g (muži). Úspora v energetické hodnotě je dána tím, že použijeme poloviční množství brokolice, které má energetickou hodnotu poloviční oproti bramborám (100 g brambor má 331 kJ a 18.2 g sacharidů, 100 g brokolice jen 138 kJ a 2.9 g sacharidů).

Facebook