Může nesprávný pitný režim zavinit neúspěch při hubnutí?

Výživa při hubnutí

V poradenské praxi se denně setkáváme s klienty, kteří již mají za sebou mnohé pokusy o zhubnutí. Nejprve zjišťujeme, jaké jsou jejich stravovací zvyklosti, včetně pitného režimu. Nezřídka nastává podobná situace: jídelníček je v pořádku, pohyb je přiměřený, ale váha ne a ne se pohnout dolů.

Na otázku ohledně pitného režimu, klient s hrdostí uvádí, že „už dlouho pije Poděbradku pro linie, protože je bez cukru“ !!!! V ten moment bývá problém vyřešen. Poděbradka je totiž spolu s minerálkou Hanácká, vodou s nejvyšším obsahem sodíku na českém trhu. Tyto vody jsou vlastně zdrojem běžné kuchyňské soli (NaCl), protože obsahují jak ionty sodíku, tak chloridu (Na +, Cl- ).

Problémy způsobuje sodík Příjem sodíku je u nás i v dalších vyspělých zemích na mnohem vyšší úrovni (2x-3x) než kolik by odpovídalo potřebám organismu. Z toho pramení problémy, jakými jsou hypertenze (vysoký krevní tlak) nebo nadbytečné zadržování vody v těle. Při hubnutí pak v organismu dochází k tomu, že sodík přijímaný ve velkém množství váže v těle až několik litrů „zbytečné“ vody. Váha neklesá, může i paradoxně stoupat (celý problém se stupňuje v období před menstruací). Výjimkou nejsou ani otoky dolních končetin a zhoršení stavu celulitidy.

Mezi potraviny s vysokým obsahem sodíku patří některé druhy pečiva, velmi vysoký obsah sodíku mají uzeniny, tvrdé i tavené sýry, instantní polévky a další instantní jídla a slané pochutiny (chipsy apod.), některé přídatné látky (potravinová aditiva) a určité minerálky. Naopak málo sodíku obsahuje ovoce, čerstvá zelenina, mléčné výrobky (jogurty, tvarohy) a maso (pokud jej nepřesolíme při vaření). Příjem sodíku tedy není žádoucí zvyšovat ještě pitím „slaných“ minerálek. Vysoce mineralizované minerálky můžeme použít jen tehdy, když nás čeká extrémní sportovní výkon (dlouhotrvající, v horku).

Obsah sodíku v jednotlivých minerálkách na českém trhu:
(doporučený denní příjem sodíku je 2 000 mg)

Minerální vody sodík (mg/1 litr)
Poděbradka 509
Hanácká 416
Korunní 103
Mattoni 72
Magnesia 5
Ondrášovka 40

Při hubnutí, kdy je nutno snížit celkový příjem energie by v jídelníčku měly převažovat „nízkosodíkaté“ potraviny (zelenina, ovoce,mléčné výrobky). Pak nemusí mít minerálka obsah sodíku blížící se nule. Jde o to, že pokud příjem sodíku a dalších minerálních látek klesne příliš nízko (například dieta, při níž se jí jen ovoce), trpí organismus únavou a malátností (vlivem prudkého poklesu krevního tlaku). Na druhé straně, pokud si obézní sestaví jídelníček z potravin sice energeticky chudých, ale bohatých na sodík (například 100 g taveného sýra = 1260 mg, 100 g chleba = 553 mg, znamená to, že už je vyčerpáno 1813 mg sodíku), pak je vhodnější zařadit do pitného režimu minerální vodu (event.nápoje) s nižším obsahem sodíku.

Pro srovnání uvádíme obsah sodíku v potravinách:

Potravina sodík (mg/100 g)
Obiloviny:
Ovesné vločky 7
Kukuřice 6
Rýže 6
Žitná mouka 1
Pšeničná mouka 1
Žitný chléb 523
Pšeničný chléb 553
Bageta 418
knackebrot 463
Celozrnný chléb se slun. Semínky 590
Slané preclíky 1790
Cornflakes 938
Musli směs 15- 155
Těstoviny neuvařené 5- 32
Pochutiny:
Hořčice 1307
Olivy naložené zelené 2100
Olivy nal. Černé 3288
Ovoce
všechny druhy 1-3
Zelenina:
brokolice 19
ledový salát 2
brambory 3
mrkev 60
paprika 2
rajčata 3
cuketa 3
žampiony 6
Nakládané okurky 960
nakládaná kukuřice 209
Mléko a mléčné výrobky:
mléko 48-50
jogurt 48 -50
mléko do kávy 10 %tuk 128
smetana 40
sýry:
feta 1272
cottage 400
mozzarella 500
brie 640
čedar 632
eidam 520
parmesan 600
romadur 1230
tavené sýry 1260
Maso, ryby:
ryby 43-120
kaviár 1940
herink slaný 5930
tuňák v oleji 291
maso drůbeží, hovězí, vepřové 38-90
šunka 960-1400
játrová paštika 738
špekáčky 1190
Tuky:
olej 1
majonéza 390-481
ořechy 2-60
čokoláda 80

Zdroj : prof. Dr. Elmadfa, Die grose Nahrwert Kalorien tabelle

Facebook