Děti a výživa. Jak si poradit se svačinou do školy?

Dotazy

Také si lámete hlavu nad svačinou pro vaše školou povinná dítka? Zkuste se inspirovat následujícími radami. Často zapomínáme, že vedle živin je nutné myslet i na tekutiny.
Dítě by mělo ve škole během dopoledne doplnit:

1. tekutiny – ideálně vodu nebo lehkou minerálku (s nižším obsahem sodíku) nebo džus ředěný vodou. Kompromisem může být voda se sirupem bez konzervačních látek a barviv (pokud je dítě zvyklé na sladké pití, množství sirupu lze pokaždé o něco snížit).

2. živiny
(bílkoviny), sacharidy s nižším glykemickým indexem (tak, aby byla co nejstálejší hladina cukru v krvi, při výkyvech glykemie může být zhoršená pozornost a vštípivost nových informací) a malé množství zdraví prospěšných tuků, vitaminy, minerální látky a vlákninu.

V žádném případě nestačí dát dítěti jen ovoce nebo zeleninu ani v případě, že má sklon k nadváze.

Tipy na svačiny:
Ideální je plastová krabička naplněná různými druhy nakrájené zeleniny nebo ovoce, plátek celozrnného chleba s pomazánkou z tvarohu a bylinek

Nebo:
žitný chléb s rybičkovou pomazánkou a velkým kusem červené papriky nebo
– 200 – 300 ml jogurtového mléka a celozrnný rohlík a jablko
– ovocný jogurt a banán

Dobrým kompromisem je chléb typu šumava potřený rostlinným máslem, plátek drůbeží šunky, list salátu
nebo
chléb s tvarohovým sýrem, kolečko papriky
nebo
chléb, rostlinné máslo, sýr eidam, kus salátové okurky

Výjimečně by měl tvořit svačinu bílý rohlík s máslem a salámem, sušenky, oplatky.

Příprava svačiny se může zdát náročná, ale jde jen o zvyk. Rozhodně se pár minut věnovaných přípravě jídla bohatě vyplatí. Svačinu je možno udělat den předem pro celou rodinu. Mnoho žen i mužů má v průběhu pracovního dne problém sehnat něco vhodného k jídlu, často nejí celé dopoledne, což přispívá mimo jiné ke vzniku nadváhy. Příprava svačin „hromadně“ pro všechny členy domácnosti by pak byla velmi efektivní.

Facebook